Perinteisiin printattaviin mainosmateriaaleihin verrattuna myymälään sijoitetut digitaaliset näytöt ovat huomattavasti monikäyttöisempiä ja ne tuovat tehokkaammin tuloksia. Näyttöjä on saatavilla monessa eri kokoluokassa ja ne voidaan valjastaa moneen eri käyttötarkoitukseen kuten mainontaan ja asiakasviestintään. Nykyaikaisella sisällönhallintajärjestelmällä sisältöä voidaan kohdentaa asiakasvirran ja vuorokauden ajan mukaan. Koteloinnilla ja järkevillä kiinnitysratkaisuilla näytöt saadaan tyylikkäästi ja myymälän brändi-ilmettä noudattaen esille.
Tässä artikkelissa tarkastelemme, miksi myymälöiden kannattaa satsata digitaalisiin näyttöihin. Käsittelemme erityisesti vähittäiskauppaa hyödyttäviä näyttöratkaisuja ja esittelemme käytännön esimerkkejä niiden käytöstä.
Digitaalinen näyttö tuo monia etuja
Myymäläympäristössä digitaalisia näyttöjä voidaan hyödyntää todella monella eri tavalla. Esimerkiksi suuret led-screenit myymälän julkisivussa, sisätiloissa olevat näytöt tai taktisesti sijoitetut hyllynpäätynäytöt ovat kaikki hyviä ja yleisesti käytössä olevia vaihtoehtoja.
Digitaalisuus tuo jo itsessään monia etuja, etenkin printtimateriaaleihin verrattuna: sisältö on nopea vaihtaa ja sitä voidaan ajastaa ja automatisoida, jolloin materiaalien vaihtaminen ei vie henkilökunnan aikaa. Digitaalisuuden myötä päästään eroon myös printtimateriaalin teko- ja kuljetuskustannuksista. Pelkästään tämä yksittäinen seikka voi tuoda merkittävät säästöt etenkin ketjutasolla.
Ohjaa liikennettä myymälään
Myymälän ulkopuolelle sijoitetut näytöt toimivat erinomaisena keinona houkutella ohikulkijoita poikkeamaan sisälle. Näytöt vetävät ihmisiä puoleensa ja digitaalinen näyttö herättää huomion paremmin kuin staattinen perinteinen mainosjuliste. Ulkonäyttönä voi toimia esimerkiksi kookas led-screen tai ikkunanäyttö.
Vaikuta ostopäätökseen – ohjaa myyntiä
Fiksusti sijoitetuilla näytöillä pystytään vaikuttamaan kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Niiden avulla voidaan ohjata kysyntää halutuille tuotteille ja kasvattamaan myyntiä. Näytöillä voidaan esittää ajankohtaisia tarjouksia tai antaa lisätietoja ostopäätöksen tueksi. Relevantin tiedon tarjoaminen lähellä ostopäätöstä saa epäröivän asiakkaan pistämään tuotteen lopulta ostoskoriin.
Mainonta puolestaan on yksi tehokkaimmista keinosta boostata myyntiä. Mainosta sesonkituotteita, näytä alennuksia ja esittele uutuustuotteita. Parhaan hyödyn mainonnasta saa kun sisältö kohdennetaan eri asiakasryhmille. Digitaalisten näyttöjen sisältöä voidaan kohdentaa esimerkiksi sen mukaan keitä kaupassa tyypillisesti on tiettyyn vuorokauden aikaan, missä he normaalisti liikkuvat sekä mitä he ostavat.
Helpon kohdentamisen lisäksi digitaalinen näyttö tuo toisenkin myyntiä lisäävän keinon, nimittäin nopean reagoinnin äkillisesti muuttuviin tilanteisiin. Esimerkiksi sesonkituotteita ja varastontyhjennystä voidaan tuoda esiin ja luoda kysyntää halutuille tuotteille. Sataako? Toista näytöillä tietoa saatavilla olevista sateenvarjoista, iskikö yllättävä helleaalto? Viesti varastossa makaavista aurinkorasvoista ja kesävaatteista.
Opasta, viihdytä ja paranna asiakaskokemusta
Asiakkaiden opastaminen ja ajankohtaisista asioista tiedottaminen käy helposti näyttöjen avulla. Niitä voidaan käyttää esimerkiksi ohjaamiseen tiettyjen tuotteiden luokse, wc-tiloihin tai asiakaspalvelupisteisiin. Tämä vapauttaa henkilökuntaa muihin tehtäviin ja parantaa asiakaskokemusta siten, ettei asiakkaiden tarvitse haahuilla käytävillä eksyneenä.
Näytöillä esitettävän materiaalin ei tarvitse olla pelkkiä mainoksia ja tiedotteita, vaan ne voidaan valjastaa myös asiakkaiden viihdyttämiseksi toistamalla hauskaa ja rennompaa sisältöä. Tuo hymy asiakkaiden huulille ja jätä positiivinen muistijälki.
Paranna sisäistä viestintää
Digitaalisilla näytöillä voidaan parantaa henkilökunnan sisäistä viestintää. Onko esimerkiksi uusi turvallisuusopas todella tehokas, jos vain harva henkilökunnan jäsen todella sisäistää sen. Vaikka he saattavat lukaista ohjeen läpi, tärkeät tiedot usein jäävät huomaamatta.
Tärkeiden viestien näyttäminen henkilökunnan alueille, kuten taukotiloissa sekä varaston puolella on mahdollista näyttöjen avulla. Näin viestiä saadaan toistettua useamman kerran ja henkilökunta saa paremmat eväät omaksua sen tehokkaammin.
Näyttöjen ansiosta henkilökunta ei joudu kohtaamaan vanhentuneita kylttejä tai ilmoitustaululle unohdettuja lappuja. Kun he tietävät saavansa vain asiaankuuluvaa, ajan tasalla olevaa tietoa, he suhtautuvat siihen vastaanottavaisemmin.
Myymälän näyttöratkaisut aina ketjutasolle asti
Myymälään sijoitetuilla näytöillä on paljon potentiaalia ja niihin investoiminen näkyy pidemmän päälle lisääntyneenä myyntinä. Huolellinen suunnittelu on edellytys toimivalle kokonaisuudelle ja siinä osaava kumppani on ehdottoman tärkeä.
Me Ideafixillä panostamme jo suunnitteluvaiheeseen, jolla varmistamme sen, että jokaisella näytöllä on tarkoitus. Sijoitamme näytöt sinne, missä ne näkyvät parhaiten ja tuovat eniten hyötyä. Tavoitteenamme on se, että jokainen näyttö tuottaa tuloksia. Omien varasto- ja kokoonpanotilojemme ansiosta suuretkin roll-outit sujuvat mutkattomasti.
Palvelumme sisältää kaiken tarvittavan alkuvaiheen määrittelystä, toteutukseen ja ylläpitoon. Asiakkaallemme se tarkoittaa vähemmän työtä, stressiä ja ylimääräisiä kuluja – se on lupauksemme. Palvelua voidaan hyödyntää niin olemassa olevan kokonaisuuden kehittämiseen ja optimoimiseen kuin täysin uuden näyttöratkaisun luomiseen.
Ota yhteyttä asiantuntijoihimme!
Juha Järvimaa
0400 455 990
juha.jarvimaa@ideafix.fi
Esa Rimpiläinen
0400 481 509
esa.rimpilainen@ideafix.fi
Lue seuraavaksi:
Isot led-screenit – miksi laatuun kannattaa panostaa?
Ekonäyttö tarjoaa uusia mahdollisuuksia ulkomainontaan
Alepa Lentoaseman led-näyttö ei jää huomaamatta!